Hemmligheten er samspillet mellom antioksidantene

At frukt, bær og grønnsaker er sunt, det vet vi, men faktisk ikke så mye om hvorfor. Forklaringen ligger i sammenhenger mellom næringsstoffene. Ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) er forskere og studenter i plantevitenskap på jakt etter hemmeligheten. Det store moteordet på helsefronten er antioksidanter, og det er mye av dem i mange [...] Les mer »

Barn spiser alt for lite frukt og grønnsaker

Barns spisevaner avsløres gjennom forsknings- prosjektet Pro Children, som er gjennomført i regi av EU, og som også avslører norske barns spisevaner.  Til sammen deltok 13 000 11-åringer fra ni ulike land i den omfattende undersøkelsen, som har kartlagt matvaner og forbruk av frukt og grønnsaker. Og resultatet var nedslående: Barn i alle disse europeiske [...] Les mer »

Antioksidanter fra naturlig mat fungerer mye bedre!

Jeg har de siste 3 årene gjort mange undersøkelser på kosttilskudd. Informasjonen som jeg avdekker fra vitenskaplige studier peker på viktigheten av å få næringsstoffene fra ubehandlet og naturlig mat. Vitenskapen begynner nå å innse at kroppen har mye bedre nytte vitaminer, mineraler, enzymer og antioksidanter som kommer fra naturlig mat som frukt og grønnsaker, [...] Les mer »

Du trenger mer enn 5 om dagen

Skal frukt- og grønnsakmenyen forebygge sykdom, må vi øke inntaket 3 ganger, viser forskningsdata fremlagt på en tidligere kongress for leger i Oslo. ”Den moderne livsstilen” er ofte stresset og hektisk. Videre er den ofte kjennetegnet av feil kosthold. Sammen med for lite søvn og kanskje også røyking og alkohol og utsatthet for både forurensning [...] Les mer »

Ikke alle tilskudd av antioksidanter er like effektive!

Forskere som øket lengden på livet til mus, deler viktige funn vedrørende antioksidanter og deres evne til å bremse aldringsprosessen og nøytralisere frie radikaler. Konklusjon og råd til slutt er å spise mer frukt og grønnsaker. Studien minnet oss også på at ikke alle kosttilskudd er like helsebringende. Problemet er at få kosttilskudd gjennomgår kliniske [...] Les mer »

Litt frukt gir stor helsegevinst

Ett lite eple om dagen kan kutte dødsrisikoen fra kreft og annen sykdom med 20 prosent, hevder britiske forskere. Selv en svært liten økning i ditt daglige inntak av frukt og grønnsaker kan utgjøre stor forskjell for helsa di, ifølge britiske forskere i Cancer Research UK. Les mer »

Hva er den beste maten å spise?

1 – Bær I henhold til flere studier ligger blåbær høyt oppe på listen over antioksidantrike bær – fulgt av tranebær, bjørnebær, bringebær og jordbær. Fargen på bærene kommer fra et vannløselig fargepigment som er kalt anthocyanin, en antioksidant som hjelper til med å nøytralisere frie radikaler (celle ødeleggende molekyler). I tillegg er anthocyanin en [...] Les mer »

11-åringer med tegn på åreforkalkning!

En av fem norske 11-åringer kan ha de første tegnene på hjerte og karsykdommer, som vil ramme dem som voksne. Det viser ny medisinsk forskning. Og det er barnas livsstil som får skylden. Barna har nemlig tegn på såpass skadede blodårer at de kan sammenlignes med velfødde 50-åringer. Dette viser en undersøkelse fra Skottland, et [...] Les mer »

Mye frukt og grønnsaker forebygger kreft

For å holde oss friske og forebygge sykdom, er det viktig å spise et variert kosthold rikt på frukt og grønnsaker. Inntil 23% av mange krefttyper kan forebygges gjennom kostholdet alene. Legger vi til røykfrihet og moderat fysisk aktivitet, kan inntil 30-40 prosent av alle krefttilfeller forebygges. Hvor mye må vi spise for å forebygge [...] Les mer »

Spis mer frukt og grønt og lev lenger!

Spis mindre fett, salt og sukker, mer frukt og grønt – og mosjoner en time om dagen. Det er WHOs resept for en friskere verden Dette mener WHO vi bør gjøre: Begrense inntaket av salt til maks fem gram om dagen, og spise mindre raffinert sukker. Spise mindre mettet fett, og mer av det umettede. [...] Les mer »

Next Page »